fredag den 22. marts 2013

Kæresteferie er guld værd...

Nu har man glædet sig til det i så lang tid og så er det allerede ovre - men hvor var det skønt! Jeg har simpelthen været på kærestetur og ja, man tror det er løgn, men min mand fik faktisk lov at komme med :0)
Vi har været i Østrig at stå på ski - helt alene uden børn! Skønt at kunne vågne, når man har lyst - nyde en morgenbuffet uden afbrydelser og bare stå på ski hele dagen, uden at skulle bekymre sig om andre end sig selv og hinanden.
Jeg tror nu, min mand nogle gange følte han havde et barn med - for han mere aktiv end mig. I herreklubben siger de han har aMhd (Alle Murere Har Det) - for han står altid tidligt op og har masser af energi fra morgenstunden og langt ud på natten, hvis bare der er alkohol nok! Når vi havde stået på ski fra morgenstunden til kl. 16 - så var hans gamle kone træt og havde ondt i fødderne - så var det jo godt, at hotellet lå lige ud til pisten, så det var nemt at komme hjem.

Vi tog afsted torsdag morgen og var dernede til aftenmad. Stod på ski fredag og lørdag - og kørte så hjem mod Danmark lørdag kl. 16. Ja, det er en lang tur at køre for 2 dage på ski - men det var det hele værd. Jeg har stået mere på ski de her 2 dage end jeg har de sidste mange år, så skiformen skulle også lige opfriskes, for at kunne følge med gemalen. Helt følge med ham, kommer jeg nok ikke til længere - for han er meget modigere end mig.



























Gullaschsuppe mit brot og winersnitzel mit pommes - så er vi i Østrig. Høj sol og udsigt over bjergtinderne - så bliver det ikke meget bedre.


Er du interesseret i skisport, kommer her min lille anmeldelse af Saalbach-Hinterglemm

Vi boede i Hinterglemm på Sportshotel Karl Renner. Hotellet er helt nyt, så værelserne er super lækre. Morgenmaden er rigtig fin. Aftensmaden er fin, men kunne godt trænge til et lille løft - man skal ihvertfald ikke regne med gourmet. 
Hotellet ligger lige på pisten - ca. 100 meter fra Zwölferkogelbahn - så på det punkt ligger det fantastisk. Fra vores værelse havde vi panoramaudsigt over hele Hinterglemm, så det var vildt flot. Hotellet ligger oppe af 3 små hårnålesving (så husk snekæder), så det er ikke helt optimalt for aftenskiløb - for den lift som kører forbi hotellet har ikke åbent om aftenen, så man skal derfor gå op af vejen med ski og støvler på. Vi valgte at springe aftenen over (den gamle kone var træt) - men alternativt kan man nemt tage en taxi fra byen og hjem om aftenen. Man kan nemt gå ned i byen på 5-10 minutter i almindelige sko.
2 overnatninger med halvpension kostede 1200 pr. person - og det var absolut pengene værd.






















Her har jeg taget et billede af bilen på parkeringspladsen ved hotellet - så man godt sige det ligger tæt på.

Saalbach-Hinterglemm er et meget stort område, hvor det er 4 byer som er lagt sammen. Vi tog rute 1 den første dag - som er en rute der gør, at man tager ny lift og ny piste hver gang og derved kommer hele vejen rundt om alle 4 byer. Denne rute tager en hel dag. Dagen efter tog vi den anden vej rundt - og derved stod vi på ski i 2 hele dagen nærmest uden at prøve den samme piste 2 gange - så der burde være nok pister til de fleste!
Der er aftenskiløb hver dag i Hinterglemm. Liften Unterschwarzach har åbent hver dag fra kl. 8.30 til 21.30 - så man skal nok nå at blive træt (med mindre man selvfølglig har aMhd). Saalbach er helt vildt hyggelig. Nogle gange skal du krydse Saalbach, for at komme over på den anden side af bjerget - men det er meget nemt og hurtigt, for hele byen er udstyret med elevatorer fra pisten og ned i byen - her skal du så gå få hundrede meter og så er du ved den næste elevator. 



















Ved de store lifter står der en liftkortscanner - hvor du kan scanne dit liftkort og derved se dine rute, de lift du har benyttet og dine tider på de forskellige tidstagningssteder i området. Jeg har set det før - men jeg har aldrig set at det var gratis, så er du til teknik og tider - er det lige nok lige noget for dig. 


























Jeg ved ihvertfald nu, at vi kørte 40 km på ski den ene dag og 50 km den anden dag - så meget sjovt er det nu.

Absolut et område som vi gerne vil prøve igen - men nok uden børn. Børnevenligt synes jeg ikke det er, så skal de lige være lidt ældre. Men det er optimalt til tøse-, herre- eller kærestetur. Alle lifter er meget nye og der er mange gondoler - så det er lækkert og effektivt.

Turen derned i bil gik fantastisk - vi kørte torsdag morgen kl. 7 og var på hotellet kl. 18, så man skal regne med 11 timer. Vi kørte netop på en hverdag for at undgå det værste trafik og vi sad ikke i kø overhovedet. 

Dejligt at være afsted alene - det må vi vist hellere gøre noget mere i. Min datters kommentar da vi hentede dem ved de søde hjælpsomme bedsteforældre var: Mor, er det okay hvis jeg har glemt dig de sidste par dage?
Og, ja jeg må jo indrømme - jeg glemte også dem og det er jo helt okay...

Tips fra en dejligt sted - på en dejlig hverdag med sne og sol over danmark...


// Katrine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar